25 ژانویه 2023 - یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه لاوال در کبک، کانادا، نشان داد که افزایش ژنتیکی تولید اسید چرب امگا 3، بدون دستکاری مستقیم میکروبیوتای روده، تعادل انسولین و گلوکاگون (تعادل گلوکز) را در موش های چاق بهبود می بخشد.

اسیدهای چرب امگا 3 ، با تعامل با میکروبیوتای روده در طول فرآیند هضم، رسوبات چربی در کبد را کاهش می دهند. افزایش محتوای اسید چرب امگا 3 در کبد، به نوبه خود، سطح واسطه های مشتق شده از امگا 3 را افزایش می دهد که می تواند نقش مهمی در کاهش ذخیره ی چربی کبد و التهاب مزمن داشته باشد.

محققان گفتند: ما در تلاش بودیم تا مشخص کنیم که میکروبیوتای روده چه نقشی در بهبود متابولیک مرتبط با اسیدهای چرب امگا 3 مانند گلوکز پلاسما و انسولین، سلامت روده و عملکرد کبد دارد.

بیماری کبد چرب به طور فزاینده ای در جمعیت در حال تشخیص است و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی، به بیماری کبد چرب نیز مبتلا هستند. هدف کاهش بیماری کبد چرب و بیماری های مرتبط با آن با کاهش التهاب مزمن و میزان رسوب چربی کبد است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230125/Genetically-increasing-omega-3-fatty-acid-production-improves-glucose-balance-in-obese-mice.aspx